20 maart 2019

Oh, dat ik ze hier ook mag zien!


Ik mag me gelukkig prijzen dat we in Nederland neergestreken zijn, bijna een jaar geleden. Als ik me voorstel hoe het is Zweden zou zijn geweest met de zware operatie en het ziekenhuis op 150 km afstand. Eén lange rechte weg, zonder stoplichten, zonder drempels, delen 80 km/u, delen 100 km/u en dat van Hoting (waar we woonden) naar Östersund. En dat dan ook nog tijdens de strenge winter. Alleen al voor de vooronderzoeken en alles, ben ik hier al wel zo'n acht tot tien keer naar het ziekenhuis geweest. Fijn om hier alles om de hoek te hebben, en echt, we zijn hier in een heel fijne en mooie omgeving neergestreken. 
Je vindt wat en je laat wat als je wisselt van land... Dat is zo wanneer je vertrekt, maar ook wanneer je terugkomt.

Vorige week zag ik ze, twee kraanvogels nabij Wedde!!! Ik kon mijn geluk niet op. Misschien vind je dat vreemd, maar tien jaar in Zweden betekenden voor mij intens genieten van de natuur. Dat kan ik niet onder woorden brengen dat genieten.
Van de onnoemelijk heldere sterrennachten in de winter (zomers is het aldoor licht dus zie je geen sterren). De ontelbare diamanten, ongelofelijk mooi, want zo zag de sneeuw eruit in het maan- en sterrenlicht. Daarbij regelmatig het noorderlicht waar ik lang naar kon kijken, zelfs bij -30 graden. Gewoon goed aankleden en genieten!
En dan al die dieren die hier niet voorkomen, of zeer beperkt. 
Als er hier bijvoorbeeld eens een paar broedparen kraanvogels zijn...
Het voorjaar wanneer al die vogels terugkomen uit het zuiden betekende intens genieten als ik hun geluiden hoorde als ze over kwamen!


Prachtig die kraanvogels


Kraanvogels bij Hornborgasjön in Zweden


Een jaarlijks terugkerend moment van grote blijdschap was het dus wanneer ik de eerste kraanvogels over hoorde komen, want geloof me, dat geluid herken je gelijk. Dat van de wilde zwanen ook.
Een plek waar tienduizenden, misschien wel honderdduizenden kraanvogels verzamelen wanneer ze  vanuit Afrika naar Zweden komen is bij Hornborgasjön, later verspreiden ze zich verder over het land noordwaarts. Hornborgasjön ligt tussen de grote meren Vättern en Vänern in Zweden. 
De kraanvogels worden nabij Hornborgasjöns fältstation altijd geteld en dat zijn er op hoogtijdagen tienduizenden minstens.
Het is ook altijd mooi andere trekvogels te zien, zoals bijv. de wilde (zang-)zwanen, waar ook elk jaar een 'echtpaar' van broedt op/aan het meer tegenover het huis waar we woonden in Lapland.
Er zijn meer grote verzamelplekken, maar ik volgde deze altijd... Hornborgasjön.


Hornborgasjön met kraanvogels

Ze paren en broeden in het noorden van Zweden in de omgeving van de moerasgebieden waar ze veel voedsel vinden.





We hadden ze in Zweden ook eens op bezoek in onze tuin toen ze onze pootaardappels allemaal opgegeten hebben. Dat kan je HIER (klik) nog zien en lezen.

Hieronder plaats ik een film over de kraanvogels bij aankomst in Zweden in het voorjaar. Dit voor degenen die het nog niet kennen en wel graag willen zien. Het is vrij lang, maar als je geduld hebt zie je dan ook het "trandansen".
"Trana" is Zweeds voor kraanvogel en bij dansen kun je je ook wel wat voorstellen denk ik, dus de dans van de kraanvogels.

Ook kun je kijken op de webcamera's bij Hornborgasjön. Zie ze live door HIER (klik) te klikken. Vanaf de 23e maart zullen de camera's dit jaar weer beelden uitzenden.
Er zijn meerdere camera's (genummerd) dus je kunt ook via andere camera's kijken.
Wel bij daglicht natuurlijk :-).
Alle foto's hierboven komen van de Facebookpagina van Hornborgasjöns Fältstation.






Ik sta er versteld van dat de tranen over m'n wangen biggelden toen ik daarnet de film ook nog even keek. Ja, dat komt van ergens diep van binnen waar je geen controle over hebt, het zegt alles over het genieten en ook dat ik dat blijkbaar toch wel erg mis.
Je vindt wat en je laat wat...

Gon

7 opmerkingen:

  1. Ja je vindt wat en je laat wat. Blij dat ik jou heb gevonden ;-).

    Kraanvogels, gaaf dat jij ze hebt gezien. Ik heb ze alleen in een dierentuin gezien. Gewoon in de natuur is veel beter. Fijn dat je ervan kan genieten xxx.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Oei, voor mij komt het over als: Heimwee - serieuze vorm van..." Het is ook zó bijzonder en zó bijzonder om de mooie natuur vlak bij te hebben. Ik ben al ontroerd als ik zes zwanen voorbij hoor vliegen, laat staan die enorme hoeveelheden vogels, die jij elk jaar weer zag. Een mooie herinnering, maar ook een gemis...
    Er is niet zomaar een oplossing aan te geven, dit heeft met het hart te maken.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Prachtig Gonny, ik keek ook altijd naar die camerabeelden. Goed om me eraan te herinneren dat ze binnenkort weer te zien zijn.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Gonny, ik kan me deze emotie zo goed indenken. Aan de ene kant blij om hier te zijn en aan de andere kant de heimwee naar wat is geweest en waar je niet meer bij kunt.
    Ik ervaar dat ook nog als ik foto's zie van ons oude huis en tuin terwijl ik toch heel gelukkig ben met de nieuwe situatie. Die tegenstrijdigheid hé.Sterkte.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Wat leuk om hier informatie te vinden over de kraanvogels bij het Hornborgasjön. Wij gaan half april naar Zweden en hebben een stop bij het meer gepland. Hier hoor of zie je ze af en toe overvliegen. Het geluid is voor mij zo verbonden met Zweden. Direct heimweegevoel als ik ze hoor. Maar nog even....over een paar weken mogen we weer. Ik kan me voorstellen, dat je in de huidige situatie blij bent met gezondheidszorg dichtbij.
    Groet, Annelies

    BeantwoordenVerwijderen
  6. nou ja gelukkig is zweden nog niet helemaal van de aardbodem verdwenen... en komen er hier dacht ik ook steeds meer?

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Dat zal zeker bijzonder zijn als je ze dan in vlakbij ziet. Helemaal niet raar dat je moet huilen, dat zal je nog wel vaker overkomen. Zweden heeft een speciaal plekje in je hart.

    BeantwoordenVerwijderen