26 februari 2019

Wedderborg, de mooie burcht!




Op een van mijn ontdekkingsritjes afgelopen zomer vond ik de burcht van Wedde, de Wedderborg. Ik schoot er wat foto's en besloot een andere keer terug te komen om het samen met Peter echt te bezoeken. De dag dat ik er liep was het gesloten. Van 1 april tot 1 oktober is het van woensdag t/m zondag geopend van 12:00 - 17:00 uur. Het kwam er niet van en staat dus nog op het verlanglijstje voor komende zomer.

Misschien herinneren jullie je mijn blogpost van 20 november nog, mijn wandeling naar de Geselberg (Giezelbaarg). De burcht (ook wel kasteel genoemd) en de Geselberg hebben alles met elkaar te maken. Mocht je die blogpost nog eens terug willen lezen dan vind je die HIER (klik).




Een nieuw leven voor het 'Huis te Wedde'.
Resultaat van een kleine 700 jaar (ver)bouwen, belegeren, verwaarlozen en bewaren. Dankzij liefdevol restaureren is de geschiedenis zichtbaar en voelbaar gemaakt. Wat je ziet is het steenhuis van de burcht. Daaromheen stond ooit een verdedigingsmuur.
Nog zichtbaar zijn de fundamenten van de bastions op de vier hoeken (zie satellietfoto hieronder). 


Afbeelding Google


Eeuwenlang hielden vestingmuren en ophaalbrug vreemd volk buiten.
Anno nu ziet men goed volk graag binnen komen om te genieten van deze historische plek. Je kunt over de brug zoals eeuwen geleden Lodewijck van Nassau en de bisschop van Münster, Bernhard von Galen, beter bekend als Bommen Berend deden.
Vanuit de Wedderborg is Westerwolde eeuwenlang bestuurd. Hier werd recht gesproken. Misdadigers werden opgesloten in het poortgebouw. De fundamenten zijn op het voorplein nog steeds te zien.
Vonnissen werden voltrokken op de Geselberg (Giezelbaarg), even verderop. Nu een mooie wandeling.
Burcht Wedde was strategisch gelegen op een zandrug tussen moerassen.
In de Tachtigjarige Oorlog werden hier moed en manschappen verzameld. Vanuit Wedde trokken in 1568 de graven Lodewijck en Adolf van Nassau, broers van Willem van Oranje, op tegen de Spaansgezinden.
Het werd de slag bij Heiligerlee en het Waterloo van graaf Adolf.
De geschiedenis vermeldt: 25 mei 1568, de eerste zege in de Tachtigjarige Worsteling voor de vrijheid der Nederlanden.

Op internet vond ik nog deze kaart met een voorstelling hoe de burcht er destijds uit moet hebben gezien mét de vestingmuren:



Gon

6 opmerkingen:

  1. Mooie foto's en interessant Gon! Dank je wel.
    Ik ga je morgenavond bellen.
    Liefs, Ineke

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik zit net even in de Noorderland te snuusteren, en wat kom ik tegen: een prachtige foto van "jouw" burcht!!!
    Dat is ook toevallig toch?
    groetjes Marga

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Nou, dat is zeker toevallig Marga! Is de Noorderland een krant of een magazine (of beide). Kan het artikel helaas niet online vinden.
      Groetjes, Gonny

      Verwijderen
  3. Het lijkt zo net een schilderij op de eerste foto.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Net je blog gevonden, wat een mooie foto's !

    BeantwoordenVerwijderen