12 april 2019

Nu kan het, ze zijn er volop!




Het is je vast opgevallen, ze zijn er weer massaal! Gele velden! Het zijn de paardenbloemen.
Door velen verguisd, maar kijk eens goed, zijn ze niet prachtig?!
En dat helemaal gratis en voor niets.
Ja, ik hoor sommigen denken: 'Prachtig hoor zo'n veld, maar ik heb ze liever niet in de tuin.'
Ik moet inwendig weer lachen omdat ik afgelopen weekend door Sellingen reed en een mevrouw op haar hurken door haar grasveld zag gaan met in haar hand een fles/spray met Round-Up waarmee ze elke paardenbloem om het leven hoopte te brengen. Het waren er niet eens veel. Het leuke was dat tweehonderd meter verderop een weiland was, geel van de paardenbloemen. Dus... volgend jaar heeft ze gewoon weer paardenbloemen en over een week of twee allemaal gele plekken in haar gazon.

Maar wist je dat het blad van paardenbloemen, ook wel molsla genoemd, zeer gezond is? Er zitten de vitaminen A, B1, B2, C, E, choline en carotenoïden in. Qua mineralen bevat het blad ijzer, calcium, magnesium, mangaan, natrium, seleen, silicium, fosfor en koper. Echt lekker is het niet, maar een paar blaadjes fijn knippen en door de sla is prima qua smaak.
Verder heeft de plant erg veel geneeskrachtige eigenschappen, hier kun je op internet van alles over vinden.

Maar eigenlijk wil ik het over de bloemen hebben, daar kan je namelijk lekkere jam van maken, liever gezegd paardenbloemengelei. Lekker op volkorenbrood of cracker met roomboter, maar ook over yoghurt e.d.

Je gaat dus paardenbloemen plukken, doe dit niet vlakbij wegen! Je mag de paardenbloemen namelijk niet wassen, want dan gaat het kostbare stuifmeel verloren. De bloemen moeten dus goed open zijn.




Je hebt nodig:

  • 365 paardenbloemen. Dit aantal komt uiteraard niet zo nauw, zo'n 3 ons is vergelijkbaar Alleen de bloemen dus
  • 1 kilo geleisuiker  2:1 (als je deze koopt hoef je maar half zoveel suiker te gebruiken als bij 'gewone' geleisuiker)
  • 3 schijven sinaasappel met schil (dus goed wassen of, nog liever, bio) of zonder, net wat jou lekkerder lijkt
  • 1 citroen in schijven (evt. ook met schil)
  • water
  • schone potten/potjes

Je doet het zo:

  • Zorg er echt voor dat je alleen de bloemen hebt, dus geen stukjes steel.
  • Pluk ze een beetje uit elkaar en doe ze losjes in de pan. Voeg zoveel water toe dat ze net onder staan.
  • Doe de schijven sinaasappel en citroen erbij en breng aan de kook.
  • Haal de pan van het vuur wanneer het goed kookt, doe de deksel op de pan en laat het 24 uur trekken.
  • Zeef het mengsel daarna door een natte theedoek in een vergiet. Druk al het vocht er goed uit.
  • Meet de hoeveelheid vloeistof die je nu hebt en doe in een pan.
  • Doe er per 1 deciliter vocht die je hebt 50 gram geleisuiker bij en kook alles ongeveer 3 - 5 minuten tot een mooie gelei. Het wordt later nog dikker als het afkoelt, dus niet schrikken als het nog wat dun lijkt.
  • Als het je lekker lijkt kan je een takje tijm in elk potje doen, of citroenmelisse, of basilicum, wat je maar lekker lijkt dus. Het hoeft niet.
  • Vul de gesteriliseerde potten nu met de hete gelei, zo vol als mogelijk en sluit af met deksel.
  • Zet de potjes op z'n kop neer tot ze afgekoeld zijn.
  • De paardenbloemengelei is nu lang houdbaar.




Nou, ziet dit er niet leuk uit? Nu nog een mooi etiket maken en klaar is Kees. 
Of misschien een leuk stukje stof over het deksel...
Volgende week wordt het mooi weer zeggen ze, dus heerlijk erop uit in de paardenbloemvelden 😃


Gon





8 opmerkingen:

  1. Hoi Gonny,
    Nog nooit van gehoord Gonny, paardenbloemgelei, maar wel een leuk idee!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Leuk Gon! Inderdaad mooi weer volgende week, ik ga aan de pluk!
    Laat je weten hoe het was.
    Fijn weekend!
    Liefs, Ineke

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Dank je voor het recept. Ik heb gelukkig ook veel paardenbloemen in de tuin, ik vind ze prachtig maar mijn buren lopen ook met een kwastje met round up. Het enige dat ik deed was de uitgebloeide bloemen afknippen zodat het zaad niet de tuin van de buurman in waait. Nu kan ik de bloemen eerder oogsten!!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Nou, dat komt dan goed uit Marijke! Iedereen blij op die manier :-)

      Verwijderen
  4. Met recht de zon op tafel! Wat lijkt me dat lekker.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Dat smaakt heerlijk Gonny. Het herinnert mij aan Zweden, want wij hebben het daar tijdens een vakantie gemaakt.
    Fijne zondag!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Wat leuk dat je die gelei in Zweden hebt gemaakt Willy! Huurden jullie toen een huis(je) of met een camper? Ja, daar heb je zo vaak hele velden!
      Het gekke is dat ik dacht dit al op mijn Zweedse blog geschreven te hebben, maar is niet te vinden. Op geen enkel trefwoord. Ik heb het in elk geval ook in Zweden gemaakt, jaaaaaren geleden. Dus eens voor herhaling vatbaar...
      Ook een fijne zondag verder!

      Verwijderen
  6. Het ziet er idd erg mooi uit. Ik heb het nog nooit gehad maar wie weet ga ik het eens proberen!!!
    Goed weekend, xx

    BeantwoordenVerwijderen