16 april 2020

Voor Gonny, oud elf jaar: Quand les roses




Het was zaterdagochtend lang geleden... 
Het was rond koffietijd en we waren in huis, mijn vader en moeder, mijn broertje en ik.
De telefoon ging en ik huppelde ernaartoe, nam de zware zwarte bakelieten hoorn van de zware zwarte bakelieten telefoon aan de muur. Het was zomer.
Ik noemde mijn naam en van de andere kant hoorde ik: "Dag Gonny, je spreekt met Letty Kosterman van de VARA. Vind je het leuk als we volgende week rond deze tijd een plaatje voor je draaien?"
"Ja, graag," of zoiets zal ik gezegd hebben. 
"Wat wil je dan graag horen?"
"Oh, iets van ADAMO!!!" zei ik.

Mijn ouders waren vanaf hun trouwen al geabonneerd op de VARA-gids. Niet om "kleur" of wat dan ook, maar gewoon omdat het een erg fijne gids was. Iets waar ik het ook later roerend mee eens was, hoewel ik me nooit abonneerde. Mijn ouders zijn meer dan 50 jaar abonnee geweest!
Dit was de reden dan we gebeld werden door de VARA. Verzoekplaten draaien voor abonnees tijdens het programma Z.O. op zaterdagochtend, een populair programma, dat Letty Kosterman samen met Herman Stok presenteerde.

Mijn vader vond het jammer dat hij de telefoon niet opgenomen had. "Ik had heel andere muziek aangevraagd," zei hij. 
"Waarschijnlijk Jim Reeves dan," dacht ik.
De zaterdag daarna zat mijn vader wel klaar met zijn Philips bandrecorder om het hele programma op te nemen.



Destijds nog niet met stekkertjes, nee, de microfoon (links naast de recorder) werd voor de luidspreker van de radio gezet! De kwaliteit was in mijn herinnering niet eens zo slecht.
En ja, daar kwam ze, Letty Kosterman:
"Ook belde ik vorige week met Gonny van Oene, oud 11 jaar, in Aalsmeer. Voor haar ADAMO met "Quand les roses."




Tja, wie vindt Adamo nu niet leuk als elfjarig meisje?!!
Salvatore Adamo was van Siciliaanse komaf. Zijn ouders waren naar België geëmigreerd toen hij een een 3-jarige peuter was. Adamo was zodoende een Belgische zanger. 

Ach ja, er komt zo heel wat voorbij de laatste tijd. Zou het door de crisis komen? Tot op heden wel tot mijn plezier.

Doe voorzichtig,
Blijf gezond!
Gon


3 opmerkingen:

  1. Wat een leuk verhaal Gonny. Mooie herinnering, en tegelijk komen er dan ook weer andere boven. Dat opnemen vanaf de radio, dat herinner ik mij ook nog wel, maar dan met een cassetterecorder.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Leuke herinneringen Gon. Leuk om mee te maken, dat er een plaatje voor je gedraaid werd. En je naam werd🙂dan genoemd.

    Ik kan mij de telefoon herinneren met draad, zware hoorn en als je moest bellen en er zat een nul in het nummer en je draaide niet goed, kon je het helemaal overnieuw draaien.... Vroeger... Was alles anders😘

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Leuk Gonny! Een paar jaar geleden zaten we in november op de camping. Slecht weer maar kacheltje aan en knus, radio op de evergreen top 1000. Ik reageerde op het nummer Radar Love wat ik met een microfoontje voor een oude radio moest opnemen. 4 Weken opnieuw ( top 40 werd iedere week uitgezonden) tot het er eindelijk opstond zonder dat 1 van mijn zusjes erdoorheen praatte.🤣 Tot mijn verbazing hoorde ik Tineke de Nooy even later op de radio mijn reactie voorlezen. Hier heb ik geen opname van maar leuk was het wel.

    BeantwoordenVerwijderen