15 juni 2020

Erg blij...!




Eindelijk weer eens een blogpost van mij, veel te lang geleden. Misschien wordt het daardoor wel een lange blogpost, dus als je even tijd hebt...
Eind januari neergestreken hier in de prachtige Achterhoek. Geen spijt van, heel erg naar ons zin en de rust gevonden waar we weer naar op zoek waren.
Een nieuwe plek, dus veel te ontdekken en dat is zoooo leuk!
Behalve met Peter of alleen, ook met Pelle op onderzoek uit vanuit huis en later verder weg. Eens de auto pakken voor mooie plekken in de wijdere omgeving om samen te gaan wandelen. Zo ontzettend veel mooie plekken gevonden, dus afwisselend ook.
Ook mooie bedrijven gevonden zoals boerderijwinkels, bedrijven die vlees verkopen van koeien die een heel goed leven hebben gehad, van varkens die een heel goed leven hebben gehad en lekker in de modder hebben kunnen rollen. Kippen... idem. Dus je weet van welke boerderij ze komen, hoe ze het gehad hebben en niet zo snel mogelijk geslacht worden.
De uitjes die Pelle en ik doen, gaan nog altijd met Croissantje (klik), tenzij we met Peter mee- rijden.



Ik laat foto's zien die ik zoal maakte de laatste weken.
Er zijn hier nog veel zandwegen waarlangs vaak geweldige huizen, doorgaans gerestaureerde boerderijtjes staan. In the middle of nowhere waar je niets anders hoort dan fluitende vogels.



Zo zijn er redelijk veel weiden van Staatsbosbeheer die nu volop in het zaad staan. Verschillende grassoorten, het geeft mooie kleuren!



De kleuren van de foto's worden beïnvloed door lager staande zon doordat ik ze met mijn telefoon maak als we gaan vlak voor of na het avondeten. 





Maar er zijn ook riviertjes, heerlijk om langs de oevers te lopen wat op veel plaatsen kan. Hieronder is zelfs een kleine stroomversnelling wat een soort geluksgevoel bij mij teweegbrengt. Pelle wil natuurlijk verder, verder, verder, maar ik wil daar gewoon even blijven, even genieten van dat geluid, wat zeer rustgevend is en een vakantiegevoel oproept. 
Je zou zo je tentje daar neerzetten! Heerlijk!



We hebben hier ook watermolens die ik hier nog in aparte blogs wil laten zien. Bijvoorbeeld deze, een dubbele watermolen. Aan de ene kant de korenmolen en aan de andere kant de oliemolen.





Langs de bospaden en -wegen staat vaak vingerhoedskruid (Digitalis). Ze hebben het blijkbaar naar hun zin op de arme zanderige grond.
En dan zomaar middenin het bos een kleine weide met drie vrij jonge koeien... Wat hebben die het getroffen!



Lekker de schaduw opgezocht!



Ik vind dat vervallen dingen ook erg mooi kunnen zijn, zoals dit schuurtje met dakpannen die helemaal bedekt zijn met mos, prachtig. Op mijn Zweedse blog noemde ik zulke dingen altijd "stille getuigen".





Er wordt hier trouwens nauwelijks gemaaid. Met open mond loop ik tot nu toe omdat nergens gemaaid wordt. Zelfs hier in het dorp niet of nauwelijks. Alleen langs sommige fietspaden een strookje van zo'n 30 cm. Zal dat het beleid zijn hier, of geldgebrek?? Ik weet het nog niet.



Wat ik wel weet is dat Pelle constant onder het graszaad zit, want ja, daar ruikt het juist zo lekker of, zoals op deze foto, het kan vaak niet anders. Er komt hier ook op grote schaal een grassoort voor dat van die grasaren heeft. Erg gevaarlijk voor dieren. Ze kunnen in oren e.d. gaan of ergens anders in de huid kruipen door de weerhaakjes. Dus kunnen alleen vooruit en niet achteruit. Dit kan lelijke ontstekingen geven waar je lang mee aan het tobben bent. Het was haast niet te doen Pelle helemaal na te kijken zonder iets te missen en daarom zijn mooie look opgegeven. Kreeg juist een paar keer complimentjes dat Pelle zo mooi getrimd was. Maar nu Marije opgebeld voor een afspraak om Pelle dan maar te scheren. Geen risico.



Dus maar eens in bad geweest (doe ik normaal nooit) en wordt hier droog geföhnd voor het scheren. Nu ben ik tenminste niet meer panisch om de grasaren.



Wel warm op deze dag en dus was het rondje in verhouding met de temperatuur wel wat lang...



Maar gelukkig, daar staat Croissantje, mijn Heilige Koe(klik). Snel naar huis voor water!

Gon



8 opmerkingen:

  1. Wat woon je prachtig Gon!! Hele mooie foto's. Liefs E en C

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Heerlijk om even met je mee te lopen door het landschap Gon.
    Ik ben toch zo blij dat jullie het daar naar 't zin hebben!
    Liefs Ineke

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Fijn dat het Jullie zo goed bevalt in de Achterhoek. Fijn om even met jou mee te kijken

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Prachtige woonomgeving Gonny. De foto met de 2 watermolens is geweldig. Ben benieuwd wat je ons daar nog meer van gaat laten zien.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Wat fijn dat het jullie goed bevalt. Leuk om de nieuwe omgeving te verkennen. Veel wandelplezier!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Achterhoek is prachtig, ja leuk die kleine boerderijtjes, huisjes met hand aan het dak (makkelijk met ramen zemen) . Blij dat jullie een prachtige woon omgeving gevonden hebben.
    Als jullie een keertje in buurt van Zevenaar zijn kom dan gezellig een kopje koffie drinken.
    een lieve groet Marijke

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Wat fijn dat jullie het goed naar jullie zin hebben in de Achterhoek. Heel veel geluk gewenst daar!

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Hallo Gonny,

    Ben je verhuisd? Beviel groningen niet?
    groetjes, Vogel

    BeantwoordenVerwijderen