4 november 2018

Heerlijk wakker worden






Heeft het bij jullie ook al flink gevroren? Wel hier in het noordoosten van Nederland hadden we al drie nachten met temperaturen tussen -3 en -5° C. Dit gaf al mooie beelden van rijp op het land, op de daken en onze bevroren auto's. Gelukkig hoefden we niet vroeg op pad en dus  niet te krabben. 




Ook het dek over het kuilvoer van een boer verderop heeft een mooi wit laagje. Zodra de zon erop staat is het wit dat aan nachtvorst deed denken natuurlijk alweer weg.




Dit is tegenover het kuilvoer en daar is al niets wits meer te bespeuren. Deze  wandeling doen Sim en ik elke ochtend. Vier tot vijf keer per dag gaan we samen op pad en vijf keer een andere wandeling. Drie zijn er enigszins lang, de twee daar tussendoor minder lang.
Ja, dat is lekker wakker worden zo 's morgens.

Waar we 's middag wandelen... daar laat ik ook nog wel eens foto's van zien, want dit is een fantastisch mooie omgeving met veel stukjes natuur van bijv. Natuurmonumenten, maar ook andere.
Wij wonen hier in het gebied van de Aa en Hunze en wel in het  Dal van de Ruiten Aa.
Er zijn wel zo'n 35 wandelroutes. Tot mijn grote spijt gaat het langere afstand wandelen me de laatste tijd niet meer goed af, maar dan zoek ik de mooie plekjes op met de auto. Ik wandel dan gedoseerd, dus wat ik kan. Het is niet anders.




Er is nog iets waardoor het lekker wakker worden is 's morgens, want wat heb ik ze een tijd gemist! In het deel van Zweden waar we zo'n 10 jaar waren, komt de mus niet voor. Wel in het zuiden van Zweden. Daar in het hoge noorden van Zweden genoot ik weer van andere vogels, die je hier weer niet of nauwelijks ziet.
Aan de andere kant van de muur waar ons bed tegenaan staat staan struiken. Mooi vind ik ze niet echt. Ze hebben wat doorns (niet heel veel) en een soort van sierappels. Niet van die mooie kleine sierappeltjes, nee, vrij flinke groene, later gele, keiharde 'sierappels'. Nou ja 'sier', je kunt ze in elk geval niet eten, ook de vogels doen er later niets mee. Ik weet echt niet hoe deze struiken heten. 
De mussen vinden deze struiken geweldig. Het is een prachtige schuilplek, zelfs al is het blad er eerdaags af. Geen roofvogel zal het in z'n hoofd halen in deze struik te duiken. 
Gelukkig maar, heb in Zweden menig vogeltje gegrepen zien worden, of als ik het niet zag er de trieste resten (veren) van gevonden. 
De mussen zitten of in deze struiken (er staan er nog meer rond het huis) of in de dakgoten. Ik vind hun gekwebbel toch zo gezellig. Ben er ook zo blij mee omdat de mus in het algemeen het erg slecht doet in Nederland. Dat merk je ook in vergelijking met vroeger.
Een van de oorzaken zijn de nieuwbouwhuizen met meestal perfect op elkaar aansluitende dakpannen, zoals bijv. betonnen dakpannen. Ook op ons huis liggen ze, ook al is het geen nieuwbouwhuis. Vroeger zat er een rieten kap op het huis. 




Schijnbaar vinden ze in de omgeving toch broedgelegenheden. Ik wil daar ook graag m'n steentje aan bijdragen. Nestkastjes kopen. Een mus broedt in kolonies en nu verkopen ze daarvoor speciale broedhuisjes waar er drie in kunnen broeden! Kijk maar eens op internet.

Ik vond ook een artikel over mussen en wat we zelf allemaal kunnen doen om het hen naar de zin te maken op de site van het IVN afdeling Aa en Hunze. Je vindt het artikel HIER (klik).




Eén ding hebben we al goed gedaan, we plaatsten helemaal achterin de tuin een klein schuurtje voor de kruiwagen en het tuingereedschap. Daar hebben we oude dakpannen op gelegd en ik kan je verzekeren dat die niet zo perfect aansluiten. Ze kunnen er ook onder komen via de windveren. Dus wie weet!

Gon





6 opmerkingen:

  1. Je brengt me weer eens op een goed idee Gon!
    Ga ook m'n best doen voor de mussen. Schrik toch wel erg van de cijfers in dat artikel van het IVN.
    Liefs van ons, Ineke

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat wonen jullie daar heerlijk! Fijn om even mee te genieten...

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Fijn om je verhalen weer te kunnen lezen.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. ha gon jammer van dat wandelen, geniet er nog maar van. Vorige week woensdag zelf uitgegleden knie overstrekt en scheenbeen eruit gevlogen, zit nu in het gips nog 2 weken en dan zien we verder, dat is helemaal geen wandelen dus.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Wat een narigheid met je been Mien! Wens je veel beterschap.
      Mijn wandelen zal niet echt meer beter worden vrees ik, het komt uit mijn versleten onderrug met naar voren geschoven wervels. Dat heb ik pas te horen gekregen. Nog wel nader onderzoek in 't verschiet door een neuroloog.

      Verwijderen
  5. Mooi geschreven Gon. 35 Wandelpaden daar bij jullie, gaaf. Jammer dat je nu niet zo lang kan lopen... Hopelijk komen vele mussen bij jullie onder de dakpannen... Xxx

    BeantwoordenVerwijderen