13 december 2019

Sankta Lucia op 13 december en over Kerst (plus kerstverhaal)


Zweden, ik denk er nog vaak aan terug natuurlijk. 
Altijd met warme gevoelens denken aan dit 's winters koude land. Iets wat ik wel behoorlijk mis, 
de strenge witte winters in Lapland. Beter dan al die regen hier.

Zo komt het ook dat ik bij 13 december gelijk denk aan LUCIA...


De kerk in Gränna waar de viering plaats vond vanmorgen

Sankta Lucia

Vandaag is het Luciadagen.
Het Luciafeest is een typisch Zweeds (Scandinavisch) lichtfeest dat wordt gevierd op 13 december, de naamdag van Sint Lucia (klik).
Vanaf vanmorgen vroeg 07.00 uur heeft de Lucia-viering plaatsgevonden in het stadje Gränna en is rechtstreeks uitgezonden op SVT2. Vanavond om 18.30 uur zal het herhaald worden. 
Gränna, ik weet precies waar het ligt, zo vaak langs gereden op weg naar het noorden of naar Nederland.
De herhaling van de uitzending 's avonds is voor velen wel te verkiezen boven vroeg uit bed, of later kijken op de Zweedse soort van "uitzending gemist".
De viering die op TV wordt uitgezonden is elk jaar weer van een andere mooie locatie.
Als je de uitzending wilt zien kan dat t/m 10 juni 2020 door HIER te klikken.

Nog een paar afbeeldingen die ik maakte van het begin van de uitzending:






Er is ook een kinderkoor bij en later ook een filmpje tussendoor dat ze zingend in een bakkerij zijn om zoete lekkernijen te maken :-)

En dan zijn we hard op weg naar Kerstmis.  Voor mij het mooiste feest van het jaar.
Dit jaar voor het eerst niet thuis. We hebben momenteel ook niet echt een thuis omdat we drie maanden in een huurappartementje zitten. Vorig jaar werd het ook niet veel met mijn ziek zijn en wachten op de operatie.
Daarom gaan we dit jaar voor 't eerst weg met Kerst.
We laten ons lekker verwennen in een hotel ergens aan zee, dus ook qua eten volledig verzorgd. 
De 24e aankomst in hotel en vertrek op de 27e december. Pelle mag ook mee en in zijn eigen mand op de kamer. Wat zal hij zich vermaken op het strand!




Omdat er verzoekjes kwamen, heb ik weer een kerstverhaal geschreven. Dus voor de liefhebbers... je kunt het HIER (klik) lezen.

Jullie zien mij hier nog wel even voor Kerst...

Tot dan!
Gon

4 opmerkingen:

  1. Toch weer een kerstverhaal Gon, fijn!
    Ik ga het dit weekend lekker lezen.
    Bedankt!
    Liefs, Ineke

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Kan mij volledig voorstellen dat je de winters mist in Zweden.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja echt Hans! Voor ons is het inmiddels beter zo, maar anders ging ik zo terug...

      Verwijderen