28 februari 2020

Ik staar me blind op...




Beloofde ik een mooie blogpost met fraais uit de omgeving, ik had even niet gedacht aan de op handen zijnde staaroperatie die ik a.s. maandag moet ondergaan in Emmen.
Of ik voor die tijd nog aan die blogpost toe kom weet ik nog niet en ook niet wanneer het wel weer kan. Als ik anderen met ervaring zo hoor kan het vrij snel, maar ja, een blogpost met redelijk wat foto's, het kost toch aardig wat tijd en dan naar dit beeldscherm turen.
Ja, natuurlijk zou het beter moeten gaan, maar toch, je mag ook twee weken niet tillen, dus een beetje rustig aan kan geen kwaad. 

Nu is het zo dat ik al jaren een leesbril nodig had bij het lezen, ook bij het lezen van het beeldscherm. Nu draag ik geen leesbril, want sinds mijn linkeroog in korte tijd dus zo snel achteruit ging, kon ik er juist wel goed mee lezen. Idioot gewoon. Het werd van min, plus als het ware.
Maar ook kan ik niet meer auto rijden in het donker, heel vervelend. Mijn rechteroog is nog gewoon aardig goed.
Eigenlijk begon het in Zweden al waar ik 's avonds als ik in de vrieskou stond te genieten van het noorderlicht en/of van de geweldige (geen lichtvervuiling) sterrenhemel of de volle maan, vreemde verschijnselen kreeg. De maan kreeg voor mij een (dus niet bestaande) halo in regenboogkleuren. Ook de lantaarnpalen kregen zo'n halo. Als ik mijn linkeroog dicht deed, zag ik de halo's niet met alleen mijn rechteroog. In het donker op de weg werden en worden de koplampen van tegemoetkomende auto's enorme sterren en ook de reflectie van bijv. hectometerpaaltjes worden enorme sterren. Verder is het zicht in het donker erg beperkt en dus niet verantwoord.

Wel, de metingen zijn gedaan en mijn linkeroog krijgt een nieuwe lens in de sterkte van mijn rechteroog. D.w.z. dat ik na de operatie weer goed kan zien van veraf, maar volgens de arts weer mijn leesbril nodig zal hebben. Prima toch!

Dus lieve mensen, tot de volgende blogpost! Zodra het kan ben ik hier weer.

Gon

p.s. Na een waarschuwing van een mede-blogster (waar ik erg blij mee was) heb ik besloten de URL van deze blog niet te wijzigen. Een kennis van haar heeft het gedaan en die blog is totaal verminkt/verdwenen en er staan alleen nog maar vreemde advertenties op. 
Dus de naam is nu wel Efkes kiek'n bij Gon, maar verder verandert er niets en hoeven jullie verder niets te doen. 

6 opmerkingen:

  1. Nou, dan is het bijna zo ver Gon.
    Wens je veel succes maandag!
    Zal heerlijk zijn als je weer goed kunt zien en 's avonds de weg weer op kunt.
    Dikke kus,
    Ineke

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Zal zeker heerlijk zijn Ineke om weer goed te zien en ook om 's avonds weer te kunnen rijden. Liefs, Gon

      Verwijderen
  2. Dag gon voor een jaar terug beide ogen aan staar geopereerd, je kan heel snel weer kijken in elk geval met je goede oog, wat mij opviel was het kleur verschil na de operatie, veel mooier veel helderder. kon eigenlijk alles weer zien en ja ook ik heb wel weer een leesbril nodig. Het valt heel erg mee.
    sterkte en beterschap
    groet mioen

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Bedankt voor je bericht en beterschapswens Mien! Ik heb nu het idee dat ik de kleuren nog wel goed zie, maar wie weet wat een openbaring ik volgende week ervaar. Per slot van rekening ben je langzaam aan het minder worden gewend en dan in ene is het beter.
      Groetjes en een fijn weekend! Gon

      Verwijderen
  3. Als ik het zo lees bij de reactie van Mien, dan zul je de Achterhoek binnenkort nog mooier kunnen zien. Ik wens je alvast een voorspoedig herstel toe en een fijn weekend.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. :-) Ja, dat denk ik ook Willy en ik vind het nu al zo mooi!

      Verwijderen